۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۸, شنبه

کریس مارکر، اندرو ساریس، دانلد ریچی و... در چشم‌انداز نگاتیو


نگاتیوِ تازه [شماره‌ی ۲و۳] بالاخره منتشر شد و گمان نمی‌کنم هیچ سینمادوستی از خریدنش پشیمان شود.

مجله دو پرونده درباره‌ی اندرو ساریس و کریس مارکر دارد، یک پرونده‌ی کوچک درباره‌ی تام ویتس و تعدادی مطالب پراکنده.

از اندرو ساریس علاوه بر مقاله‌ی کلاسیک «یادداشت‌هایی درباره‌ی نگره‌ی مؤلف،» یکی‌ـ‌دوتا از مدخل‌های کتاب دوران‌سازش سینمای امریکا را ترجمه کرده‌ایم، همینطور یک گفتگوی خواندنی میان ساریس و دانشجویان که در آن ساریس از خیلی چیزها ــ از ولز و هیچکاک تا تاریخچه‌ی شکل‌گیری نگره‌ی مؤلف ــ حرف می‌زند. به اینها اضافه کنید مقاله‌ای را که دیوید بُردول پس از مرگ ساریس در رثای او نوشت و جمع‌بندی جامعی از کارنامه‌اش ارائه کرد.

اما درباره‌ی کریس مارکر! گمان نمی‌کنم تا به حال در نشریات فارسی‌زبان پرونده‌ای با این حجم درباره‌ی او کار شده باشد، و البته اختصاص چنین حجمی از مطالب به او، با توجه به جایگاه ویژه‌اش در تاریخ سینما، نیازی به توجیه ندارد، مگر شاید برای آنهایی که استن براکیج را هم آدم گمنام کم‌اهمیتی می‌دانستند که ترنس مالیک پیدایش کرده! چون تا به حال کمتر به مارکر پرداخته شده، سعی کرده‌ایم تا مجموعه‌ی مطالبِ پرونده هم معرّف کارنامه‌ی او باشد و هم ابعادی ژرف‌تر و عمیق‌تر از کارش را بازنمایی کند. چند نوشته از خودِ مارکر ترجمه شده و چند مقاله هم از منتقدانِ مختلف از جمله آندره بازن و کنت جونز درباره‌ی وجوه مختلف سینمای مارکر. در این میان نوشته‌ی بازن، که مثل بسیاری از دیگر مطالبش تبدیل به متنی کلاسیک شده، اهمیت ویژه‌ای دارد. جالب اینکه این مقاله تا حدود یک دهه پیش حتا به انگلیسی هم ترجمه نشده بود.


پرونده‌ی کوچکی هم درباره‌ی تام ویتس و حضورش در سینما آماده شده؛ و گذشته از آن مطالب پراکنده‌ای از دیوید تامسن، جاناتان رزنبام و دیگران درباره‌ی فیلم‌های هولی‌موتورز و سهم فرشتگان، و دو نقد بلند بر فیلم‌های عشق و فاوست هم در این شماره منتشر شده‌اند.

من علاوه بر چند ترجمه‌ای که در این شماره دارم، سعی کردم در انتخاب مطالب این شماره هم کمکِ دوستانم در مجله باشم. دست آخر باید تشکر کنم از دوست عزیزم وحید مرتضوی که امکان دسترسی به بعضی متن‌ها را فراهم کرد، بخصوص نوشته‌ی آندره بازن درباره‌ی مارکر که خود وحید زحمت ترجمه‌اش را هم کشید. دوست عزیز دیگرم مرتضا سعیدی هم در ترجمه‌ی دوتا از متن‌ها کمک زیادی به من کرد.

اگر گستره‌ی سینما را همچون یک دایره در نظر بگیریم، مطالب این شماره هم از کسانی و درباره‌ی کسانی می‌گوید که در مرکز ایستاده‌اند، و هم از آنها که در حاشیه و روی خط محیط؛ سینما را در کلیتِ آن، جز از خلال این بازیِ توأمان مرکز و محیط نمی‌توان دریافت.

فهرست کامل مطالب (به‌همراه بخش کوتاهی از هر مطلب) را می‌توانید روی سایت مجله ببنید.
    
تهران‌نشین‌ها می‌توانند مجله را از شهرکتاب‌ها و کتابفروشی‌های معتبر تهیه کنند، مشهدی‌ها هم از انتشارات امام و کتابفروشی سپهری. دوستان ساکنِ سایر شهرها می‌توانند برای تهیه‌ی مجله از طریق سایت مکاتبه کنند.
   

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر